Lorenc: Kościół kojarzy mi się z Janem Pawłem II

Kościół kojarzy mi się z Janem Pawłem II - mówi w rozmowie z KAI znany kompozytor muzyki filmowej Michał Lorenc. 2 maja w Rzymie odbędzie się koncert, podczas którego zostanie wykonany utwór jego autorstwa „Missa Magna Beatificationis” (Wielka Msza Beatyfikacyjna).
KAI: 2 maja w Rzymie Polacy, którzy przyjadą tam na beatyfikację Jana Pawła II, będą mogli wysłuchać w kościele św. Ignacego Loyoli skomponowanej przez Pana Wielkiej Mszy Beatyfikacyjnej
. Wcześniej napisał Pan muzykę do filmu o papieżu „Szukałem was”. Jak to się stało, że właśnie Panu powierzono to zadanie?

Michał Lorenc – Nie znam kulisów, ale postrzegam to w kategorii zaszczytu, okazania mi zaufania. Pycha mnie unosi. To dzięki pracy nad muzyką do filmu powstała „Missa Magna Beatificationis”. Gdy pisałem, wiedziałem już, że będzie beatyfikacja, wszyscy śpieszyliśmy się, by zdążyć przed nią z ukończeniem filmu. I muzyka ułożyła się sama w Mszę, ze względu na stałe elementy i ktoś zaproponował, by orkiestra i chór wykonali ten utwór jako Mszę dziękczynną 2 maja w Rzymie. Wspólnota Polska zaproponowała patronat nad tym koncertem. W wykonaniu wezmą udział najwybitniejsi muzycy polscy i kilku muzyków z Kamerunu i Iranu.

KAI: Napisał Pan muzykę do ponad 170 filmów, czy komponowanie utworów religijnych różni się od pisania „świeckiej” muzyki, może oczekiwania odbiorców są inne?

- Ja uważam, że cała muzyka jest religijna, bo religijna jest piękna muzyka a nie ta, która używa odpowiednich słów. To wyzwanie – by skomponować muzykę do filmu o papieżu, było podobne do innych, by napisać muzykę w określonym klimacie i terminie. Różnica polegała na tym, że muzyka w tym przypadku powstała z połączenia muzyki europejskiej, afrykańskiej i Bliskiego Wschodu. Osiągnęliśmy piękny rezultat.

KAI: Jaka muzyka Pana inspiruje?

- Od kilku lat bardzo inspirujący jest dla mnie chorał gregoriański. Ale generalnie inspiruje mnie towarzystwo moich dzieci i to, czego słuchają, a także muzyka europejska XVI-XVII wieku, muzyka afrykańska i południowoamerykańska. Synkretyzm w moich utworach jest odruchowy, to nie jest kalkulowane czy starannie dobierane. Utwory z nejem, perskim instrumentem, liczącym sobie kilka tysięcy lat, pojawiły się, gdy spotkałem muzyka, który gra na tym instrumencie.
Muzyka, którą napisałem do filmu o Janie Pawle II powstała z jednej wielkiej improwizacji. Pojawiają się tam elementy muzyki żydowskiej, afrykańskiej, Bliskiego Wschodu. Chór z Kamerunu bez trudu wykonał partie w języku łacińskim. Zresztą są tam elementy również w języku polskim i afrykańskim.

KAI: Czy to muzyka inspirowana Janem Pawłem II czy też muzyką jaką lubił papież?

- Ojciec Święty był otwarty na wszystkie kultury i każdą muzykę, nie wyróżniał niczego – może oprócz „Barki”. Widzieliśmy wszyscy jak żywo reagował na rytmiczną muzykę, napisał kiedyś homilię z cytatami z Boba Dylana. Podczas koncertu 2 maja usłyszymy głównie elementy z filmu, to rodzaj suity muzycznej.

KAI: A jakie znaczenie Jan Paweł II ma dla Pana poza muzyką?

- Jestem od kilkunastu lat w neokatechumenacie i jakoś tak ułożyło się w moim życiu, że kiedy nie byłem w Kościele, pontyfikat Jana Pawła II miał dla mnie znaczenie symboliczne w kategoriach społecznych i politycznych. A potem pisałem muzykę do filmu o Ojcu Świętym „Całopalenie” i papież pochwalił mnie za tę muzykę, dał mi order i różaniec. Wtedy zetknąłem się z nauczaniem papieża, nie tylko z jego charyzmą, ale i filozofią. Kościół kojarzy mi się z Janem Pawłem II.

rozmawiał Rafał Łączny

W koncercie 2 maja weźmie udział 150 najlepszych polskich muzyków oraz soliści z Kamerunu i Iranu. Wystąpi Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, a także grający muzykę z różnych stron świata zespół DesOrient oraz chóry: „Cappella Corale Varsaviana”, „Psalmodia” UPJPII i Akademicki Chór „Bel Canto”.

Koncert organizuje Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” i Ambasada RP przy Stolicy Apostolskiej, przy współudziale Rady Polonii Świata, Kongresu Polonii Amerykańskiej oraz Europejskiej Unii Wspólnot Polonijnych, a pod patronatem Prezydenta RP oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdana Zdrojewskiego.

Początek koncertu w poniedziałek o godz. 19:00. Po koncercie Stowarzyszenie „Pomoc Kościołowi w Potrzebie” przeprowadzi zbiórkę na rzecz pomocy uchodźcom z Sudanu.
Rafał Łączny/im / Warszawa
--
Katolicka Agencja Informacyjna
ISSN 1426-1413; Data wydania: 30 kwietnia 2011
Wydawca: KAI; Red. naczelny: Marcin Przeciszewski

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz